23 November 2010

Bangun, jangan tidur!!!

Confirm, ramai mengahdap masalah ni.. Soofiyah tau sebab dekat sekolah soofiyah terutamanya budak2budak hostel kalau 1 hari tak tidur dalam kelas tak sah. Kat sini soofiyah mahu share sedikit ilmu di dada, mana tahu dapat bantu korang semue ke..

1- Elakkan daripada tidur walaupun sekali
- Ni paling utama.. Kalau korang tidur sekali, konfem esok-esok korang akan buat lagi. Tanpa ada sebarang kompromi selama derk jerk korang tidur semasa guru tengah mengajar.

2- Bayangkan muka kekasih
- agak-agak kalau korang nak mengantuk tu, bayangkanlah muka kekasih pujaan korang yang tengah bercakap kat depan tu. konferm korang berrsemangat nak belajar.Tapi fokus ye.. jangan berangan lah pulak..
3- Cikgu, nak pergi tandas
- mende nyh ak selalu buat.. Agak -agak mengantuk mintalah izin cikgu pergi tandas... Tapi jangan pergi tandas yang dekat.. pergi jauh sedikit.. Sebab sebenarnya masa korang jalan, korang tengah excercise.. soofiyah kekadang pusing satu sekolah baru masuk kelas.. Tapi kalau t'tinggal macam mana.. nanti tanyalah kawa korang.. Ni lagi baik daripada kalauu korang tidur.. memanglah sama-sama tertinggal, tapi kalau korang tidur n masa tu cikgu tengah sakit hati dengan korang.. Tak ke naya tu namanya.. Jgalah hati cikgu sebelum exam.. (lepas exam x ap) hehe
4- Elakkan makan makanan yang berat
- Soofiyah rasa ramai yang bersarapan makanan yang berat macam nasi lemak, nasi goreng.. Elakkanlah.. Seeloknya makanlah mkanan sekadar mengalas perut macam roti ke biskut.. masa rehat pun seeloknya tahanlah nafsu korang.. Nanti dah habis kelas suka hati koranglah nak melantak amnede...
5- Tidur mesti cukup
- Berapa jam tu, soofiyah tak berani nak cakap.. Sebab ada orang kat 8 jam, 6 jam, 4 jam, 10 jam.. Soofiyah pun tak tahu.. Tapi yang pasti jangan terlebih tidur sebab takut korang lesu, dan jangan kurang tidur... Rasanya kalau lebih 10 jam, dah terlebih sangat-sangat dah tu.. Ohya, kalau boleh, elakkan juga tidur, selepas subuh, asar dan maghrib.. waktu maghrib tu kalau korang studi konferm sengan masuk.. Tak percaya sudah..
6- jaga keaktifan kamu
-maksudnya soofiyah tahu kamu semua hebat, wakil sekolah, atlit sekolah, tah amende kagitah.. tapi jagalah juga badan tu.. kalau terlebih aktif pun susah.. nanti korang penat.. kan boleh buat mengantuk dalam kelas. paling banyak pun kalau korang nak aktif sangat bersenamlah 3 kali seminggu. aslkan jangan terkurang jugalah.. kes ni pun bermasalah juga...
Ermm... rasenyer tu je yang boleh soofiyah kongsi dengan korang semua.. Minta maaf kalau ada yang terasa.. soofiyah hanya nak tolong...

No comments:

Post a Comment

Awak comment saya sayang.. =)