03 December 2010

Tutorial 2# Transparent Header

Credit : Kak hanna

Sperti tittle di ats,
Hri neyh, soofiyah nk m'nyempurnakan request drpd qishot3IR2011
Okeyh, skrang sile ikut step d'bwah

1.okeyh, p'kre yg wajib kte thu, ialah photoshop.. SIle ambil p'htian sbb ini PENTING.. Terima kasih

2. then, tekan new, then dia akan keluar satu table and korang tukar Background Content kepada transparent . kalau yang width and height tu depands on korang punya saiz header la . kat bawah ni contoh aku punya saiz header .


3. korang pikir la korang nak design header korang camner . kalau nak letak gambar ke , tulisan je ke . up to you la nak buat camne . kalau aku, aku nak letak gamba sikit . so, what u need to do is , korang tekan File - Open - Gambar yang korang pilih . then , tekan eraser and dia akan bagi 3 option , Eraser tool , Background Eraser Tool and Magic Eraser Tool . aku selalu guna Eraser Tool and Magic Eraser Tool . kalau korang guna gamba kartun, just guna Magic Eraser Tool tapi kalau korang nak guna gamba sendiri , use both . dalam kes ni, aku pilih gambar kartun so just guna Magic Eraser la . but kalau cam ade rosak sikit , guna eraser tool baru guna magic eraser tu ek .

bila dah padam dia akan jadi macam ni pulak .


then, right click , tekan move to new window . then dia akan jadi macam ni .


then , korang tekan button move , move kan gambar tu ke canvas yg kosong tu.
kalau gambar tu besar , korang kecik kan la sikit . kalau malas , besarkan je canvas tu .


ok then, kalau nak tambah tulisan , tekan button yang bentuk T ,
then expandkan dia , ikot la besar mana korang nak kan .
then tulis la pe korang nak n nak guna font yang mana korang suka .
kalau korang nak bagi cantik lagi tulisan tu , pergi kat layer and right click tekan blending option.
then dia akan keluar macam kat bawah ni . gamba kat bawah ni mmg selalu aku guna .


then siap kan lah semua tu . kalau nak tambah gambar lagi ,
just ikot pe yg aku gtau td tau . bila dah siap , akan jadi camni .
lain ngan header yg aku guna sebab aku buat yang baru . hehe .
ouh ! jangan lupa kunci setiap layer tu tau . ha, da siap .


then , korang save la . make sure dalam format png.
Selesai.. Faham
Kalu x fham sle tanye..
x tanyer sst jlan..

p/s: korunk boleh klik pic 2 kalu x nmpak..


No comments:

Post a Comment

Awak comment saya sayang.. =)