07 July 2012

Mengapa perlu usrah

Bismillahirahmanirrahim
Assalammualaikum dan salam satu Malaysia

Usrah. Langkah awal untuk mendapatkan ustaziyatul alam.
InsyaAllah


Pertama sekali cuba fahamkan, apakah rukun usrah.
1- Taaruf -  Saling mengenali antarai satu sama lain. Kneal dia  sekenal-kenalnya.. Selidik latar belakangnya (selagi tak menganggu privasi).
Seorang mu'min dengan seorang mu'min yang lain ibarat satu bangunan yang saling menguatkan antara satu sama lain. (HR. Bukhari dan Muslim)
2- Tafahum - Saling memahami.. Berkongsi rasa. Mengambil berat. Bantulah yang semampu. Kongsikan pandangan atau pedapat kalau itu yang dimintanya. Jangan rasa rendah diri atau malau na memberi pandangan dan beri nasihat pada rakan.

3- Takaful - bantulah dia kalau dia sangat memerlukan. Jangan sombong.

Persoalaannya, Pelukah usrah tu?

Ruang Pembinaan Iman
Disitulah kita boleh berkongsi pandangan dengan kawan-kawan. Sebagai peringatan buat diri. Manusia ni tidak pernah lari daripada lupa. Jadi, usrahlah yang mampu menjadi peringatan kita.

Rapatkan silaturrahim
tahu yang korang semua dah jangka dah yang ni. Yalah, kadang-kadang kita terlalu sibuk dengan studinya  (bajetje ni) lagi, kerja yang belambak, homework, 'jaga anak' and etc. Pada sesiapa yang tak banyak masa nak luangkan masa dengan kwan-kwan, usrahlah tepat korang ketatkan lagi.. mengetahui perkembangan semasa mereka..=D

Perisai emosi
Agak-agak ada masalah,  kita boleh luahkan masalah kita dengan ahli usrah kita.. Tak ada malu-malu dah  sebab merekalah usrah kita. Usrah kerena Allah akan menjadi lebih indah..^_^



Sebenarnya banyak lagi kelebihan usrah.. tapi dah tak larat taip banyak-banyak...
Pagi-pagi buta pula tu.. Nanti buatlah usrah, korang boleh nampak dan rasa sendiri nikmat ukhwah tu.. 

notahatihawa: Siapa bloggers Shah Alam, Jom Buat usrah..Meh, dtang rumah soofiyah.. Ngeh.. ngeh.. ngeh..

4 comments:

  1. salam , ain , sy nak ke usrah utk perbaiki diri , tp tak tahu mcm mana nak mulakan dan ke mana usrah itu ?

    ReplyDelete
  2. Princess Emma salam.. snang je.. mulakan dgn kawan2. dalam4 atau 5 org pn dh cukup. tiap2 minggu adakan dirumah kwan scra bergilir. org yg mberi tazkirah pun bergilir. kalau ad kmusykilan baru bincangkan.. mudahkan?

    ReplyDelete
  3. saya blogger Shah Alam , ukhti ain soofiyah :3 heee

    ReplyDelete

Awak comment saya sayang.. =)