12 October 2012

Saya rasa selesa apabila dikongkong

Bismillahirrahminirrahim
Assalammualaikum dan salam satu Malaysia

Anda terasa dikongkong
Anda rasa tak bebas? tak merdeka?
Anda nak memberontak?

Nasihat saya:
Lupakan niat awak tu.!

Satu hari soofiyah teringat perbualan soofiyah dengan seorang sahabat..
Perbualan dia lebih kurang macam ni lah..

"Soofiyah, nak ikut kitorang hang out tak"
"Boleh, tapi tolong aku nak cakap apa kat mak aku untuk pujuk aku"
"Aaa...
Mak, kakak kan dah besar. Kakak nak bebas!"

Kata-kata tu buat soofiyah terdiam..
Besar sangat ke kita ni,
sedangkan makan minum mak yang tanggung
Besar sangat ke kita ni,
Kalau susah cari mak kalau senang cari kawan?
Besar sangat ke kita ni,
Kalau asyik nak menggedik sana sini
Besar sangat ke kita ni,
Kalau tak mampu berfikiran rasional.

Secara jujurnya, soofiyah mengaku soofiyah nak memberontak sebab asyik tak dapat keluar dan jealous tengok kawan-kawan yang lain.

tapi sedar atau tidak ini adalah contoh yang menunjukkan parents kita sayangkan kita.
Kenapa soofiyah cakap macam tu?

Bayangkan:
Korang membela seekor anak kucing yang sangat comel. Comel gila nak matilah. Korang besarkan dia dengan penuh kasih sayang. tapi sebelum kucing itu membesar dengan sepenuhnya, pernah sekali kucing itu cuba keluar daripada rumah. Dan di luar rumah tu korang nampak banyak anjing yang berkeliaran.
Adakah korang nak benarkan kucing itu keluar daripada rumah?

See? Memang dekat luar rumah kita tak ada anjing. Tapi why don't you trust your parent. Diorang lebih tua daripada kita.. Banyak garam, gula, lemak, lipid, polipeptida, peptida, gliserol, glikogen, asid amino yang diorang dah makan.(Baru habis periksa biologi tadi) Mereka lebih faham realiti dunia sebab mereka lebih banyak pengalaman..

But, kalau sesiapa yang parent dia benarkan dia hang out, saya tak kata parent mereka tak sayangkan mereka. Mungkin mereka ada cara tersendiri menunjukkan kasih sayang mereka pada anak-anak.
Saya cuma memberi pendapat tentang ibu bapa yang suka 'mengongkong'

   
tak perlu risau kerana.. 




Jadi bergembiralah..=D

6 comments:

  1. Setju dengan entry ini. Dunia ini memang neraka buat mukmin dan syurga buat kafir laknatullah

    ReplyDelete
  2. It also depends,
    Macam aku.
    Mak ayah aku jenis sibuk. Balik asrama ke hape ke naik kenderaan awam je.

    Basically, mak ayah aku nak ajar aku living independently and be brave.
    Bila mak ayah aku bagi 'lesen' , itu tak bermakna aku bebas.

    Takk...Aku pun ada cara nak tunjuk utk tak digelar menyalahgunakan lesen tu. As, keluar salam mak ayah, tutup aurat, bgthu kt mana setiap sejam.

    Depends. I never thought like what you thought. Bila dorg bg lesen tu, aku balas semula, Aku kemas rumah and tlg mana yg aku mampu.

    That's my personal opinion. They teach me like tht, and here I am..
    I'm mature and I know how to take care of myself.

    ReplyDelete
  3. Balqis Azhar sye x nak komen tentang mak ayah yg bagi lesen sbb mak ayah sye bukan mcm tu.. sye just bagi pendpat bgi ssiapeyg rse dkongkong spaye mreke fham..=D

    ReplyDelete
  4. Menjaga anak perempuan; Banyak cabaran dari segenap ceruk dan arah. Datang dengan pelbagai rupa dan keadaan.

    Tak rugi manapun kalau tak hang out saja2 lebih2 lagi kat shopping complex. hee~

    ReplyDelete

Awak comment saya sayang.. =)